SCC: KUKA SOPI MISTÄ JA KENEN KANSSA?

Ote SCC:n 17.10.2012 lehdistötiedotteen lopusta:

”Sunny Car Center hankkeen eteneminen aikataulun mukaisesti on saanut vahvistusta investointitahojen kanssa solmittujen sopimusten johdosta. Rakentaminen tullaan aloittamaan 2012/2013 aikana kun vanhan autokauppa-alueen kaavoitus ja liikennejärjestelyjen tilanne on investointitahojen vaatimalla tasolla.

Lihavointi minun tekemäni.

Pitääkö tiedotteen ote todellakin lukea niin kuin se on kirjoitettu?

Alkaisiko Hämeenlinnan kaavoitusta ohjata yksityisen yhtiön tekemät sopimukset yksityisten investointitahojen kanssa?

Ja pitäisikö ”vanhan autokauppa-alueen” toimijoiden lukea tämä nyt niin, että SCC:n investointitahot, suostuakseen sijoittamaan roponsa hankkeeseen, haluavat heidät häädettäväksi nykyisiltä sijoiltaan, joko SCC:n vuokralaisiksi tai kokonaan pois markkinoilta häiritsemästä?

Juu just varmaan. ”Investointitahot” ovat Googlanneet Hämeenlinnan kartan, bonganneet Kaurialan ”autokauppakeskittymän” ja kirjauttaneet sopimuksiin pykälät, joiden mukaan tuo hankkeen kannalta kriittinen alue on ensin kaavoitettava asunnoiksi, tai ainakin pois autokauppakäytöstä. Sitten he heti laittavat sata+ miltsiä tiskiin.Kiinteistösijoittajien vakiotoimintatapa tämmöinen, kumma kun NCC ei vaatinut Tiiriötä kaavoitettavaksi siirtolapuutarhaksi?

Nythän asia on käännetty ”investointitahojen” toimesta niin, että investointi toteutuu kunhan saadaan motarille ramppi ja Kauriala kaavoitettua tasolle X. Kaikki on sitten kiinni muista kuin yhtiöstä ja ”investointitahoista”.

Kukaan ei vain tiedä keitä nämä ”investointitahot” ovat.

Vaan olisi se sitten lopulta niin #¤%&:een väärin, jos uskottava ja hyvin edennyt hanke kaatuisi maaliviivalla siihen ettei ramppia tule… Mutta tuleehan se nyt tietysti kun ”investointitahot” vaativat.

Kamoon…

 

28 kommenttia artikkeliin “SCC: KUKA SOPI MISTÄ JA KENEN KANSSA?”
  1. avatar katriina ahtiainen sanoo:

    Hyvä Kari!

    Maapallolla osui justihin amerikkalaisten sijoittajien höttöinnovatiivinen
    tikanheitto tuonne kolmostien horsmapeltoon. FANTASTISTA!

    Jos olisin autokauppias, niin vetäisin pölykapselit nenään ja
    myisin tonttini kalliilla hinnalla ja menisin Hattulaan tai Janakkalaan.
    Sieltä löytyisi varmaan halukkaita ottamaan yrittäjiä vastaan.
    Ei autokauppa ole aukioloajoista kiinni kuten Ritaluoma selitteli.

    Kyllä me asiakkaat tulisimme perässä.
    Hyvä palvelu on se, jolle asiakkuus rakentuu; ei hienot seinät.

    Kysyisin arvon päättäjiltä, onko tämä tasapuolista yrittäjien tukemista?
    Näin vaalien alla ihmettelen, mitä tällainen lehdistöinfo palveli?

    Siirtolapuutarha toimisi parhaiten siellä horsmapellolla, eiku maissipelto.

    Oli FANTASTINEN vaalipäivän aloitus.
    Onneksi kävin antamassa jo itselleni ääneni naapurissa Janakkalan kirjastossa.

    Koittakaa kestää, hyvät yrittäjät, siellä Kaurialassa!
    Äänestäkää Perussuomalaisia ja Pro-puolueita ihan suomalaiseen malliin!

    Katriina Ahtiainen (ps 22)
    Hämeenlinna, Kurala

  2. avatar Vara-Everstiluutnantti sanoo:

    Satuin kuulemaan johtaja Ritaluoman haastattelun Radio Hämeessä ja samassa yhteydessä myös Hämeenlinnan Johtajan apulaista haastateltiin. Ja juuri tuollaiselta se minun korviini ja tajuntaani ainakin meni, kuten Kari Ilkkala tuossa uumoilee. Johtaja Ritaluoma kertoili, että tonttia ryhdytään ostamaan ja kalkkistabilointia tekemään ihan heti, kun Hämeenlinnan kaupunki on hoitanut velvoitteensa. Velvoitteet olivat johtaja Ritaluoman ja Hämeenlinnan Johtajan apulaisen mukaan juuri nuo, että asuntokaavoitusta Kaurialan autokauppojen kohdalla ryhdytään pikaisesti tekemään ja ramppi moottoritieltä suunnitellaan ja teetetään Sunny Car Centerin pihaan.

    Vielä on yksi velvoite, joka tosin ei tässä tullut mainittua. Nimittäin Kiesin Esko kertoi Tuulilasi-lehden haastattelussa 30.12. 2010, että Hämeenlinnan johtajisto on luvannut rautatieseisakkeen Kirstulaan. Näin voi sitten Eskon mukaan ajella junalla ravintolavaunussa Sunny Car Centerille autokaupoille. Koko tämä Tuulilasin juttu on muutenkin koominen ja mielikuvituksellinen ja se löytyy, kun lyö Googleen, Ritaluoma Audi-mies, siinä ihan kolmantena linkkinä.

    Valtuustojohtaja oli niin tohkeissaan viikko sitten, kun hän antoi etukäteisvinkkiä seuraavan viikon suurtapahtumasta, eli johtaja Ritaluoman ja Kiesin Eskon tiedotustilaisuudesta. Täytyy kyllä ihmetellä, että oliko hänellekään kerrottu tämän Hämeenlinnan tulevaisuutta mullistavan tapahtuman sisällöstä. Eli kaikki on yhtä levällään kuin ennenkin. Hyvää päivää ja kirvesvartta oli tiedotustilaisuuden anti.

    Ja olihan tästä jutusta puhetta myös eilen valtuustojohtajan ja Ilkkalan välisessä vaalidebatissa. Ilkkala muistutti valtuustojohtajan tulenarasta asemasta SCC:n hallituksessa, mutta valtuustojohtaja vakuutti sen olevan kaupunkilaisten etujen mukaista. No palturiahan se on. Nimittäin osakeyhtiön hallituksessa oleva työskentelee aina ensisijaisesti osakeyhtiön hyväksi. Muuten hän saattaa syyllistyä nk. osakeyhtiörikkomukseen. Eli kun Kiesin Esko käskyttää valtuustojohtajalta lisää rahaa Hämeenlinnan kaupungilta, niin valtuustojohtajan ei auta muuta kuin totella.

    Ilkkala muistutti valtuustojohtajaa myös siitä, että rekisterimerkinnät ja kaikki muutkin paperiasiat olivat Ritaluomalla ja Kiesillä rempallaan. No valtuustojohtaja vain suurpiirteisesti totesi näin tapahtuneen, koska ”joskus asioita vain unohtuu”. Vaan sen on kyllä lähihistoria ja vähän kaukaisempikin osoittanut, että valtuustojohtajalla, ajomestarilla, Johtajalla ja Johtajan apulaisella tällainen unohtaminen alkaa olla jo jonkinlainen geneettinen luonteenpiirre?

    Tiedotustilaisuus ei muuttanut ainakaan minun mielipidettäni siitä, että Kiesin ja Ritaluoman hanke on rakennettu pelkästään kusettaakseen hämeenlinnalaisilta veronmaksajilta rahaa heidän mielikuvituksellisiin kuvitelmiinsa. Tai kyllähän he itse tietysti tietävät, ettei hommasta mitään tule ja ei ole koskaan ollut edes tarkoitus tulla. Eli horsmapelloksi se taitaa ainakin heidän edesottamuksiensa ansiolla jäädäkin?

    Kun tuota Tuulilasin juttua lukee, niin vakuuttuu kyllä Kiesin Eskon kyvyistä manipuloida ja höynäyttää siihen taipuvaisia henkilöitä. Vähän kun on oltu Eskon Porschen kyydissä ja käyty katsomassa Eskon draivin uljasta kiitoa ilmojen halki, niin ovat siinä valtuustojohtaja ja muutama muukin olleet myytyjä. Ei muuta kuin kaupungin rahamassi levälleen ja yltiöpäiset lupauksen kaupungin puolesta. Tästä saisi vaikka uuden juonen tarinalle keisarin uusista vaatteista.

    Radion haastattelija kyseli Ritaluomalta myös, että kuinka monta Kaurialan autokaupppiaista on luvannut tulla Eskon ja hänen siipiensä suojaan Kirstulaan. Ritaluoma joutui katkerana tunnustamaan, ettei ainoakaan. Siis siitä huolimatta, että johtaja Ritaluoma lupasi autokauppiaille vain kolmen euron vuokran neliöltä. On kuulemma Esko insinöörinä suunnitellut rakennuksen täysin omavaraiseksi energian suhteen. On jopa omat sähkölaitokset ja Nesteen erikoispolttoaineet ja voiteluaineetkin.

    Luulisi jo tämänkin valtuustojohtajalle osoittavan, että hanke on pahasti kuralla, jopa pahemmin kuin Hämeenlinnan Pysäköinnin parkkitalot. Autokauppiaat kyllä ovat yleensä siinä mielessä valveutuneita yksilöitä, että he näkevät läpi kusetukset. Johtuu tietysti myös ammatinvalinnan tuomasta tottumuksesta. Saapi nyt sitten nähdä, että mikä on näytelmän seuraava jakso? Tulevatko mitta- ja salkkumiehet jo kohta Kaurialan autokauppojen nurkkiin pyörimään, kun johtaja Ritaluoma antoi ukaasin, että joulun tienoissa nämä kaavoitusasiat pitää järjestykseen saada?

  3. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Ehtoota vaan
    Muistaakseni eräs laajennuksen tehnyt autokauppias sanoi että ”vuokralaiseksi en lähde”.
    Taitaa olla tämänpäivän politiiikkojen ykkösasia hännystellä kaikin tavoin ulkolaisia ”kapmanneja” ynnä muita sijoittajia ja samalla unohtaa yksi sana KOTIMAISUUS.
    Aika erikoista,kyörätä tänne sijoitusvaluutalla rakentajia ja samantien suruttomasti ammentaa tukiaisia kymmeniä miljardeja ”hädänalaisille valtioille”.
    Ovatkohan hoksanneet että alkaa kohta vanhusten rahat saatu ”parempaan talteen” joten aloitellaanpa vaikka ”peltilehmistä”.
    Aarno Järvinen

  4. avatar katriina ahtiainen sanoo:

    Hyvä Kari taasen!

    Katille sattui hurmoshenkisessä mielentilassa kirjoitusvirhe:
    Isosuon tilalla piti olla Ritaluoma.
    Olisitko kiltti ja korjaisit tämän päivän suurimman lehdistötiedotustilaisuuden
    lukihäiriöisen veronmaksajan virheen äidinkielellisen sisältöharhautuksen.
    Laudatur meni Lada tuli.
    Yritän parantaa tapani.
    Taas tuli 22 Katriina Ahtiainen

    Kari: Korjattu!

  5. avatar Esa Leskinen sanoo:

    Luettuani Yleisradion nettisivuilla olevan SCC-uutisen oli pakko välittömästi tarkistaa, että päivä on ihan oikeasti 17. lokakuuta eikä 1. huhtikuuta.

  6. avatar katriina ahtiainen sanoo:

    Hyvä Esa!

    Täällä seisoo aika vain,
    kun Centeriä odottaa sain.

    Kati

  7. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Luulen ymmärtäneeni, että kaikki kauppiaat tulevat muualta.
    Lisäksi luulen ymmärtäneeni, että Hämeenlinnassa vuosikymmeniä toimineet kauppiaat häädetään liikepaikoiltaan.
    Nyt en luule, vaan tiedän varmuudella, että sittenkään en ymmärrä. Ymmärtääkö joku muu?

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Terve Seppo,

      no ketäänhän ei voi omalta tontiltaan sinänsä häätää, mutta kaavaprosessin aikana ja käyttötarkoituksen muuttuessa tontilla nyt olevaa toimintaa ei voi enää kehittää. Vuokratonttien, jos siellä sellaisia on, sopparit jatkuvat tietysti kestonsa loppuun, mutta päättyvät sitten.

      Kaavasta tavoitellaan varmasti tehokasta tonteista luopumisen kannustamiseksi, ja alueen maaperässä saattaa olla yhtä ja toista, jonka tutkiminen ja mahd. putsaaminen maksaa.

      Mutta ajatus, että amerikkalainen investori oma-aloitteisesti koplaisi Kaurialan kaavarungon valmistumisen autokeskuksen rahoitukseen, on todellinen happotrippi Liisan Ihmemaahan.

  8. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Tämä juttuhan vain paranee koko ajan… lainaus HäSa:n jutusta:

    ”– Aluksi on varmaan kysymys 20 miljoonasta eurosta, Ritaluoma sanoo ensimmäisen vaiheen rakennustöiden laajuudesta.

    Ritaluoman mukaan sijoittaja on rahoittamassa hankkeen oman pääoman ehtoisesti eli yhteisö tulee osakkaaksi Sunny Car Centeriin tai antaa varat pääomalainana. Rakennuskustannukset ovat kaiken kaikkiaan 150–160 miljoonaa euroa.”

    Ritaluoma on allekirjoittanut sopparin USA:laisen investorin kanssa. Jenkkien kanssa soppareita sorvanneena tiedän, että ne ovat tuumaa vahvoja, niissä varaudutaan kaikkeen, siis ihan kaikkeen, ja vastapuoli joutuu luovuttamaan oikeudet sisäelimiinsäkin.

    Eikä niissä soppareissa todellakaan määritellä asioita tasolla ”varmaan 20 miljoonaa” eikä ”tullaan osakkaaksi tai annetaan pääomalainaa”.

  9. avatar iisakki sanoo:

    Seppo,

    ymmärtää kyllä. Tällä hetkellä sitovan vuokrasopimuksen tehneet yritykset ovat kaikki Hämeenlinnan ulkopuolelta. Yhdellä hämeenlinnalaisella autokaupalla on aiesopimus ja muutama muu haluaa odottaa kaavarungon valmistumista ja asemakaavoituksen käynnistymistä. Ketään ei häädetä, eikä voidakaan häätää Kaurialasta, mutta kaavarunkosuunnitelman valmistuttua yritykset pystyvät arvioimaan tonttinsa arvon. Mun mielestä se on varsin ymmärrettävää, että haluaa laskea tulonsa ja menonsa, ennen kuin tekee sitoumuksia.

    Yhdyskuntalautakunta on päättänyt kaavarunkotyön käynnistämisestä toukokuussa. Nyt työ on jo loppusuoralla ja valmis viimeistään joulukuussa. Samoin liittymän suunnittelu on käynnissä ja kaupungille on näytetty vihreää valoa hankkeelle varsin korkealta taholta. Hämeen Sanomien jutussa pohditaan, että tonttikauppa olisi lykkäytymässä ensi kesälle, mutta se on puhtaasti toimittajan oma päätelmä. Tiedotustilaisuudessa tuotiin selkeästi esiin, että tavoiteaikataulu on vuodenvaihteessa. Liittymän tarve on ollut selkeä jo pitkään. Hankala on kuvitella, että maan suurin huoltoasema-autokauppakeskittymä voisi toimia, jos sinne ei johda kunnon tietä. Tämä on alkuvaikeuksien jälkee ymmärretty myös valtion päässä.

    Investoinnin käynnistyminen ei vaadi enää lisää vuokrasopimuksia, vaan aiesopimus 200 miljoonan sijoituksesta syntyi jo nykyisellä vuokrausasteella. Sinänsä investorin ehtona ei ole odottaa varsinaisen asemakaavoituksen ja lisävuokrasopimusten syntyä. He haluavat vain vakuuttua, että kaupunki edistää kaavoitusta lupauksensa mukaan ja nähdä siitä dokumentit. Viime viikot on käännätetty ahkerasti kaikkia hankkeeseen liittyviä päätöspöytäkirjoja ja muita dokumentteja virallisella kääntäjällä englanniksi due diligence -tarkastusta varten. Samoin liittymän suhteen odotetaan tahdonilmausta valtion viranomaisilta. Sitä ei suinkaan tarvitse rakentaa ennen tonttikauppoja.

    Ja Kari,

    kyllä nämä ovat itse asiassa ihan kiinteistösijoittajien normaaleja toimintapoja. Sinä olet kehunut tuntevasi näitä ”kalansilmäisiä konsultteja, jotka eivät jätä kiveäkään kääntämättä”. Eivät tosiaan jätä. Jokainen lippunen ja lappunen halutaan saada kirjoihin ja kansiin. He ovat myös huolella tutustuneet tonttiin, kaupunkiin, olosuhteisiin ja yhteistyökumppaneihin. Ei kukaan tee 200 miljoonan investointipäätöstä ihan tuosta vaan randomilla valtameren takaa.

    Hankkeen kehittämiseen on nyt käytetty lähes viisi miljoonaa euroa yksityistä rahaa, koska yhteistyökumppanit ja omistajat näkevät konseptin potentiaalin merkittävänä suomalaisen osaamisen ja teknologian vientivalttina. Kaupungin osuus suoraan ja Virtaa Hämeeseen -rahaston kautta on yhteensä 240 000 euroa. Rakennusluvasta on laskutettu ja saatu reilut 250 000 euroa. Kaupungilla on enää vain voitettavaa. Ja sitä on paljon.

    Mutta koska tiedän, että sinä et tätä pysty myöntämään nyt tai koskaan, niin nenääni haisee taas viskin vienonsavuinen ihana tuoksu… Miten olisi vaihteeksi muutaman single malt -lekan veto siitä, että SCC tulee vielä toteutumaan valtuuston yksimielisesti hyväksymän aiesopimuksen mukaisena?

  10. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Iisakki,

    tietysti hyväksyn vetosi, sillä se olisi ilo hävitä jos kaupungin tilille ilmestyy 8,4 M€ päätontin kauppahintana.

    Hankkeen tähän astisen aikataulujouston perusteella jokin takaraja vetoon kuitenkin pitää asettaa. Veto ratkeaa eduksesi, jos kaupungin tilille tulee päätontin kauppahinta 8,4 M€ ennen 30.6.2013. Jos näin ei ole tapahtunut määräpäivään mennessä, viskit saan minä.

    Bet?

  11. avatar iisakki sanoo:

    Kari,

    kirjoitin edellä, että valtuuston hyväksymän aiesopimuksen mukaisena. Siinä tonttivaraus määriteltiin päättyvän juuri esittämänäsi aikana. Eli sopii mainiosti, mutta sillä muutoksella, että tonttikauppa on tehty ko. päivämäärään mennessä. Olemme jossain vaiheessa keskustelleet myös siitä mahdollisuudesta, että maksu jaksotettaisiin kahden talousarviovuoden ajalle. Ei tulisi kaupungin organisaatiossa hulvatonta äkkirikastumisen tunnetta, että on tehty kaupungin historian isoin tonttikauppa ja enää ei tarvitsisi olla tarkka taloudenpidossa… Tonttikaupassa on kuitenkin kyse kertaluonteisesta tulosta ja puolen miljoonan kiinteistövero alkaa nakuttaa vasta rakennuksen valmistuttua.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      No niin,

      on ollut pojilla puheita sitten. Paperit ovat kuitenkin papereita ja raha on rahaa. Siitä en jousta etteikö pätäkkää pidä olla vähintään 50% eli 4,2 M€ tilillä, sano sinä sitten päivämäärä.

      Katso nyt kummiskin semmoinen aika että se vetoviski olisi mielellään jo tynnyrissä eikä minun tarvitse sen annostelusta riidellä Lindbergin kortteerissa…

      Aiesopimuksesta tässä enää kannata puhua kun ei hanke näillä tiedoilla ole enää sen mukainen muutenkaan, sitä palaako uralle ei tässä pysty sanomaan.

      • avatar iisakki sanoo:

        Hep,

        sovitaanko niin, että tonttikauppa tehtynä 30.6. 2013 mennessä ja 4,5 miljoonaa kauppahinnasta tilillä viimeistään 30.6.2014 mennessä?

        Todennäköistä on, että viskiä päästään maistelemaan jo ennen ensi kesäkuuta, mutta kuten olen sanonut, olen raha-, viski- ja vedonlyöntiasioissa kaikki riskit minimoivaa sorttia. Sen takia en ole vetoja hävinnytkään 🙂

  12. Olen pitkälti samaa mieltä, kuin valtaosa kommentoijista. Satuin myös kuulemaan ko. haastattelun ja olin ajaa autoni ojaan sitä kuunnellessa. Ensin ajattelin, että olempa arvioinut väärin, kun sanoin aikanani tämän hankkeen ilmaantuessa maisemiin, ettei tule onnistumaan. Tämä arvioini perustui siihen, että olen itse aikanani katsellut Hämeenlinnalaista ja eteläsuomalaista autokauppaa sisältäpäin.
    Omanarvontuntoni kuitenkin palasi hieman, kun kuulin myös tuon kommentin, että yksikään paikallinen autokauppa ei ole lähdössä mukaan. Samassa yhteydessä kuulin hieman ristiriitaisen kommentin vaatekaupasta, kun olin aiemmin kuulevinani SCC:n radiomainonnassa, että siinä olisi mainittu alueelta löytyvän myös vaatekaupan, (korjatkaa, jos olen väärässä ja nähnyt unia), Ritaluomalta kuitenkin kysyttiin mikä vaatekauppa on tulossa, johon Ritaluoma vähän mielestäni takellellen sanoi,, ”että ei varsinaisesti minkään vaatekaupan kanssa ole sopimusta”.
    Sittenhän se myrkyn lykkäsi, kun tuli tuo osio, että Kaurialan alueen kaavoitus on ehto toteutumiselle. Tunnen sen verran Lukkarin rakkautta alueella oleviin kauppiaisiin, että ei muuta kuin voimia ja katsokaahan ketä siellä Hämeenlinnassa äänestätte.
    Hämeenlinnaa ei voi ainakaan syyttää oman alueensa kauppiaiden tukemisesta.
    No kävi tässä miten kävi, niin pieni positiivinen juonne tässä on, että HPK on saanut sponsorirahaa SCC:ltä, koska logo on poikien pelipaidassa. HPK on joka euronsa ansainnut, vaikka en olekkaan varma, keneltä nuo rahat oikeasti ovat tulleet.
    Jäädään mielenkiinnolla odottamaan. Tämähän menee kokoajan mielenkiintoisemmaksi.

  13. avatar katriina ahtiainen sanoo:

    Iisakki!

    Missä roolissa lueskelet sopimuksien käännöksiä: valtuuston miehenä vai
    yhtiön miehenä? Miten jääväät itsesi, jos ylipäätänsä huomaat kaupungille
    epäedullisen käännöksen?

    Eikö tehtävät vieläkään mene ristiin?

    Kysyy Kuralasta
    Katriina Ahtiainen (ps 22)

    • avatar iisakki sanoo:

      Hei Katriina,

      olen ymmärtänyt, että tituleeraat itseäsi toimitusjohtajaksi? Se ei näköjään johda siihen, että ymmärtäisi hallitustyöskentelystä…

      En minä lue sopimusten käännöksiä. Tiedän ihan hyvin, mitä valtuusto on Hämeenlinnassa päättänyt, eikä minun tarvitse puuttua siihen, että kaupunki luonnollisesti niitä asiakirjoja pyydettäessä ja käännettyinä ulkomaisille investoreille toimittaa. Toimitaan ihan samoin kuin esimerkiksi puolalaisten tölkkitehtaan osalta. Sen verran taidan toisaalta englantia, etten tarvitse kääntäjää SCC:n päässä, kun USA:sta tulee dokumentteja.

      Tehtävät eivät luonnollisestikaan mene ristiin. Jääviyssäännökset ovat selkeät ja niitä on noudatettu ja noudatetaan. Valtuusto on aikanaan päättänyt, että haluaa SCC:n hallitukseen kaupungin edustajan. Kaupungin yhtiökokousedustaja on minua kh:n evästyksestä jäseneksi esittänyt. Tuppaa olemaan niin, että jos hallituksen työskentely ei omistajaa miellytä, niin hallitus tai jäsen vaihdetaan. Kaupungin ja SCC:n tavoitteet ja edut ovat täysin yhteisiä. Jos eivät olisi, kaupungin olisi syytä luopua omistuksestaan pikimmiten.

  14. avatar artturi sanoo:

    Heippa Katriina,

    yritäppä saada vähän enemmän substanssia noihin kommentteihisi.
    Nyt ne ovat vähän ohuita ja liiaksi ”Terveisiä Kuralasta”-tyyppisiä.
    Mieli tekee aina hypätä jutun yli, kun näkee kuka on kirjoittaja.
    Eipä taida näilla eväillä vielä ovi aueta.

  15. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Tervehdys!
    ”Kaupungin ja SCC:n tavoitteet ja edut ovat täysin yhteisiä.”
    ?!?
    Riitta

  16. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Heippa ”Artturi”!
    Olen jo vuosia ihmetellyt, miten olemattomalla substanssilla sinä politiikkaan pääsit huseeraamaan.
    No, demokratiaanhan kuuluu, että monensorttista on myös äänestäjäkunta.
    Lämmöllä
    Riitta

  17. avatar artturi sanoo:

    Tuota kaupungin ja SCC:n tavoitteiden ja etujen yhteneväisyyttä minäkin jäin ihmettelemään. SCC:hän ei ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö tai Hämeenlinnan asukkaiden palveluorganisaatio vaan yksityisellä rahalla toimiva hanke, jonka ainoana tavoitteena on omistajiensa taloudellisen hyödyn maksimointi. Kaupungin toiminnan tavoitteeksi en itse ole Iisakin lailla heidän hyvinvointinsa maksimointia mieltänyt.

    • Terve Artturi,

      SCC haluaa luoda konseptin, jolla yhtiön omistajat ja rahoittajat haluavat rikastua aivan he-le-va-tasti. Hämeenlinnan kaupunki yhtiön osakkaana toivoo hartaasti, että he onnistuvat siinä, koska se tarkoittaa myös sitä, että kaupunki rikastuu erittäin tuntuvasti. Välitön hyöty olisi Hämeenlinnan historian isoin tonttikauppa, arvoltaan 8,5 miljoonaa euroa. Varsinainen, pitkäaikainen hyöty tulisi kuitenkin työllistämisen muodossa: 600-800 uutta työpaikkaa ja välillisesti vielä paljon enemmän. Lisäksi kiinteistöstä vuotuinen puolen miljoonan euron verotulo.

      Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että tällä hetkellä kaupungin riski on pyöreä nolla. Olemme saaneet yhtiöön sijoittamamme rahat takaisin korkoineen jo maksetun rakennusluvan muodossa. En oikein ymmärrä, miksi kaupungilla olisi motiivia lähteä tässä (tai missään vaiheessa) kampittamaan hanketta? Joidenkin ehdokkaiden poliittisen motiivin ymmärrän kyllä hyvin.

  18. avatar Jaana Laine sanoo:

    Hei

    Ihan tästä sivusta olen seuraillut tätä SCC ”sekoilua” ja projektin mahdollista toteutumista.
    Kysyin jo Verkatehtaalla Lulu vs Iisakki tilaisuudessa, että keitä yrityksiä sinne huom! MAAN SUURIMPAAN autokauppaan on tulossa ja onko rahoittaja/t jo tiedossa ja mahdolliset nimet papereissa. No vastausta en kysymykseeni saanut, ilmeisesti kaikki on taas niin SALAISTA! Olisihan se hienoa, että Hämeenlinna joskus onnistuisi näissä taloudellisissa kuvioissa tekemään voittoa eikä aina vain tappiota. Mutta jotenkin historiaan peilaten pahoin pelkään ja kun mukana on suuruudenhulluutta ja ahneutta. Joka päivä ajelen tontin ohi hämmästellen kun mitään ei tapahdu, on kuin olisi rukkaset pudotettu maahan ja lopetettu hommat kesken. Tsemppia autokauppiaille Kaurialaan olen yhdessä 10 vuotta itsekin työskennellyt ja todennut ettei suurin ja kaunein ole aina parasta! Ja jo silloin 4v. sitten totesimme, että autokauppa siirtyy yhä enemmän nettiin. Kuuluuko Hämeenlinnan Kaupungin toimintaperiaatteisiin osallistua tälläisiin riskialttiisiin projekteihin, joissa sijoittajat hakevat yltiöpäisiä voittoja sijoituksilleen? Kyllä meillä Hattulassa Kunnan ydintoimintaa on tarjota kuntalaisille mahdollisimman hyvät peruspalvelut voimavarojen (talous) puitteissa. Jos jotain yli jää se on sitten kaikki plussaa. Joku mainitsi kuulleensa SCC:n mainostaneen vaateliikettä? Että mitä ollaanko todellakin vaarantamassa jo Tiiriönkin yrittäjien toiminta? Aika heikosti hoidetaan yrittäjien etua Hämeenlinnassa, kaikkineen harmillista. Tervetuloa Hattulaan yrittämään eihän täältä ole kuin 7min. ajomatka motaria pitkin. Ei jää tonttimaasta ainakaan kiinni. Kehoitan nyt kaikkia Hämeenlinnalaisia miettimään todella tarkasti kenelle sen äänensä antaa!
    Jaana Laine

  19. avatar JP sanoo:

    Meitä koko touhun rahoittavia veronmaksajia kiinnostaa mielipiteiden väliltä TOTUUS?

    H-hetki on tänään, alla pari tuoretta väitettä. Summat on samaa suuruusluokkaa, toisella edessä + ja toisella –

    ***
    RAUTIO 29.9.2014 Iltalehti
    Raution mukaan Hämeenlinnan kaupungilla on yhtiöltä laskentatavasta riippuen noin 150 000 – 230 000 euron saatavat, jotka erääntyvät suurelta osin huomenna.
    Saatavat koostuvat kaupungin takaisin myymistä osakkeista, joista yhtiö on toistaiseksi maksanut sille vain 10 000 euron suuruisen käsirahan, noin 80 000 euron suuruisesta kaavoituskorvauksesta sekä muutamien tuhansien eurojen suuruisista vuokrarästeistä. Kaavoituskorvauksen kohtalo on Raution mukaan vielä epäselvä.

    KIEMUNKI 2.8.2014 Hämeen Sanomat
    Mitä Hämeenlinna sitten on saanut tai menettänyt? Tällä hetkellä kaupunkikonserni on hankkeen osalta noin 300 000 euroa plussalla rakennusluvan, osakkeiden ja korkojen osalta. Työaikaa on mennyt, se on selvä. Sen jälkeen, kun itse suostuin kaupungin ja Virtaa Hämeeseen edustajaksi hallitukseen, rahaa on muuten tullut yhtiöstä kaupungin ja silloisen Kantolan kiinteistöjen kassaan yli 550 000 euroa. Euroakaan ei ole mennyt enää toiseen suuntaan.
    Eiköhän kaupungin etuja ole onnistuttu valvomaan ihan kohtuullisesti, eikä meillä ole SCC-hankkeessa enää mitään menetettävää.
    ***

    Kari Ilkkala, miten tänään käy Iisakin tässä blogissa heittämän vedon kanssa (alla)?

    IISAKKI: ”Miten olisi vaihteeksi muutaman single malt -lekan veto siitä, että SCC tulee vielä toteutumaan valtuuston yksimielisesti hyväksymän aiesopimuksen mukaisena?”
    ***

    Lennokkaat lauseet jää ihmisten mieleen, asianyhteyksienkin monesti kadotessa:

    Iisakki Kiemunki 19.10.2012:
    ”SCC haluaa luoda konseptin, jolla yhtiön omistajat ja rahoittajat haluavat rikastua aivan he-le-va-tasti. Hämeenlinnan kaupunki yhtiön osakkaana toivoo hartaasti, että he onnistuvat siinä,…”
    ***

    Eikö tuo yllä oleva pidä paikkaansa? Joku sai suhteellisen pienellä duunilla 336 000€ ja kaupungilla on jotakuinkin sen verran asiassa saatavia?

  20. avatar Jaana K. sanoo:

    Mielenkiintoisia ovat olleet SCC kuviot. Kun nyt Iiisakki hävisi vedon, onko Kari Ilkkalalle suoritettu korvauksena viskin osto?

    Toiseksi Iisakki on tälläkin palstalla hyökännyt kirjoittajien persoonaa kohti esim kommentti Katriinalle ”olen ymmärtänyt, että tituleeraat itseäsi toimitusjohtajaksi? Se ei näköjään johda siihen, että ymmärtäisi hallitustyöskentelystä”

    Kolmanneksi kaupunginhallitulkselle Ritalouma esitti 11.8 rahoittajana ”nigerialaiskirje” Mrs Regina Chiluban (johon liittyy yli 360 000 € tilisiirto ulkomaille vaikka pankki ja poliisi oli jo kerran estänyt tilisiirron ja huijauksesta oli varoitettu niin MHL:n kaupunginhallistusta kuin Ritaluomaa itseään) ja kaupunginhallitus päätti taas Ritaluoman ”Chiliba-esityksen jälkeen” Kokoomuksen ja SDP:n edustajien voimin antaa lisäaikaa SCC:n tonttikaupoille (vaikka NELJÄ vuotta on jo SCC yrittänyt saada tonttirahoja kasaan!!!).
    Uusin käänne tulee eiliseltä, Iltalehti tavoitti Ritaluoman lentokentältä ja nyt, yllätys yllätys, nyt RItaluoman mukaan Sambian ex-presidentin lesken rahat ei liitykkään enää mitenkään SCC:n rahoituskuviohin!!!! Siis kenenkäs rahojan hukattiin siis 366 000 € ja mihin ne meni ja mikäs infotilausuus oli sitte 11.8?

    Ja Iisakin kirjoituksia lisää ”Yrittäjä on hakenut 160 miljoonan euron rahoitusta maailmalla. Tuo 10 miljoonaa on Karinkin siteeraamien tilinpäätöstietojen mukaan SAATU ja tietääkseni jo käytettykin. Kuten on jo aiemmin julkisuudessa ollut, hankkeen erittäin merkittävä tukija on ollut Siemens Oy, jonka johdon kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen minä ja muu kaupunginjohto vakuuttui, että hankkeessa kannattaa olla mukana”
    Mihikäs tuo Siemens on nyt kadonnut ja kuinka kol. firma on tukenut hanketta?

    Veikkaampa että nyt alkaa poliitiikkojen huonomuistisuus ja kiemurtelu ulos osuudesta SCC caseen HML:ssä .
    Tämä juttu on ollut paljon parempaa hyvitusta kuin aikakaan TV:stä tullut Pirunpelto sarja jossa suhmuroitiin kunnallispolitiikassa ja kaavoituksessa paikallisen sorayrittäjän avustuksella.

Paluuviitteet
Katso mitä muut sanovat...
  1. […] 18.10.2012 13.02  (Muokkaa) […]



Jätä kommentti

css.php