ISOSUO JA KH PITÄVÄT KAUPUNKIA JA KONSERNIOHJEITA PILKKANAAN!

Kantolan Kiinteistöt Oy on Hämeenlinnan kaupunkikonsernin strateginen tytäryhteisö, jonka toimintaa ja tavoitteiden toteutumista seuraamaan Kh on nimennyt apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon.

Isosuo on myös Kh:n nimeämä kaupungin yhtiökokousedustaja.

Konserniohjeiden mukaan mm:

”Kaupunginhallitus käsittelee kaupungin strategisten tytäryhtiöiden liiketoimintasuunnitelmat, merkittävät strategiset hankkeet ja liiketoiminnan muutokset.”

HäSa etu24 uutisoi parhaillaan Sunny Car Centerin 25.1.2012 koolle kutsutusta ylimääräisestä yhtiökokouksesta, jossa päätetään mm. Kantolan Kiinteistöt Oy:lle suunnattavasta osakeannista.

Saatavissa olevien tietojen perusteella osakas- ja sijoitussopimus Kantolan Kiinteistöt Oy:n ja Sunny Car Centerin välillä on tehty jo viime kesänä. Sijoitus on vajaa 300.000 €.

Isosuon mukaan suunnatussa osakeannissa on kyse teknisestä asiasta. Tämä on taas kerran kaupungin johdon omaksumaa puhetapaa, jossa huomio siirretään pois itse ydinkysymyksestä!

Näet, kaupunginhallitus ei ole käsitellyt Kantolan Kiinteistöt Oy:n tekemää, vajaan 300.000 € sijoituspäätöstä missään vaiheessa.

Kantolan Kiinteistöt Oy:n hallitusta johtaa kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tapio Vekka. Muita yhtiön hallituksessa istuvia kaupunginhallituksen jäseniä ovat Aarne Kauranen ja Anna-Kaisa Häppölä.

Luki Kantolan Kiinteistöt Oy:n strategiassa mitä hyvänsä, lähes 300.000 € lisäsijoitus Sunny Car Center’in tapaiseen projektiyhtiöhankkeeseen ei ole ”business as usual”, vaan erittäin riskipitoinen sijoitus, suorastaan lahjoitus. Koska kaupunki takaa Kantolan Kiinteistöt Oy:n kaikki lainat, välittyvät yhtiön rahoitusriskit kaupungille.

Oli selvää, että Sunny Car Centerin rahat loppuvat jossain vaiheessa: ainakin kolmien arkkitehtisuunnitelmien ja kuvien teettäminen, Kiesin lennättäminen pitkin poikin, ja kuran lappaminen eivät ole halpaa hommaa. Kuran lappaminen on keskeytyksissä, ei maapohjan yllättävän vetisyyden vuoksi, vaan rahojen loppumisen vuoksi. Osakeantirahoilla päästään lappamaan lisää kuraa.

Kaupunkikonserniyhtiön käyttäminen Sunny Car Centerin lisärahoittamiseen tässä vaiheessa on suoranaista yhteisten sääntöjen ja päätöksentekojärjestelmän pilkantekoa. Kaupungin johto näyttää kokevan itsensä kaikkivoipaiseksi, joka voi tehdä mitä haluaa.

Viimeistään tässä vaiheessa luulisi kaikille selviävän ettei ole mitään väliä sillä, mitä kaupunginjohdon ja -hallituksen asettama porukka kirjaa konserniohjeisiin, jos kaupunginjohdolla ja -hallituksella ei itsellään ole aikomustakaan niitä ohjeita noudattaa.

7 kommenttia artikkeliin “ISOSUO JA KH PITÄVÄT KAUPUNKIA JA KONSERNIOHJEITA PILKKANAAN!”
  1. avatar verkot tötterölle sanoo:

    Tämä ”kaupungin” nykyinen touhu on pistänyt miettimään tosissaan Hämeenlinnan oman ”pilvenpiirtäjä-indeksin” olemassaoloa. Mitä muutakaan tämä voi olla. Painajaista jos ei muuta.

  2. avatar Jur.kand. sanoo:

    8 kk hytkykuntavaaleihin. Vai paetaanko Hattulaan? Ei toinen maailmasotakaan pystynyt sodalta rauhoitetussa Hämeessä tekemään näin paljon tuhoa kuin hulvaton veronmaksajien rahoittama konsernibisnes. Vapaussota v. 1918 kylläkin tuhosi rakenteita.

  3. avatar keke sanoo:

    On todella hienoa että ainakin yksi fiksu ja Hämeenlinnasta huolta kantava
    henkilö (KI) tutkii ja tuo julki kaupunkimme päättäjien (veronmaksajien rahojen) ihmeellisiä lainaus / takaus kuvioita jotka eivät kestä päivänvaloa.
    Luin tänään 21.1.12 Hämeen Sanomista jossa Kaupunkimme johtaja kertoi moottoritien kattamistöistä seuraavaa: -”Hämeenlinnan kaupunki ei kata vaan rakentaja on yksityinen. Kaupungin veronmaksajat eivät siis maksa katetta, hän painotti”. Kuitenkin Kaupungin nettisivuilla kohdassa ”Kuinka paljon katteesta tulee kuluja Hämeenlinnan kaupungille” kerrotaan että Kaupungin vastattavaksi tulee noin 12milj euroa, moottoritien kattamisen aiheuttamista katujärjestelyistä, silloista yms infrasta. Eli Hämeenlinnan veronmaksajat joutuvat maksamaan ainakin em 12 milj euroa katteen rakentamisen takia syntyvistä kuluista, todennäköisesti huomattavasti enemmän. Se että ko investoinnista joskus saattaa tulla tuloja on todella kaukana ja ne kuuluvat sarjaan ”epävarmat saatavat”. Netin mukaan ko hanke luo Hämeenlinnan keskustaan 500 uutta työpaikkaa. Varmaankin luo mutta vaan rakennusaikana ! Liikekeskuksen valmistuttua suurin osa sen palvelu henkilöstöstä tulee ydinkeskustasta suljettavista liikkeistä ja palveluista.

  4. avatar Sari Rautio sanoo:

    Pakkaspäivää!

    Tuo 12 miljoonaa on moottoritien ylittävien siltojen uudistamisen osuus. Sillat ovat kuuskytluvulta ja pakko uudistaa joka tapauksessa- tuli katetta tai ei. Eli, ei sekoiteta asioita.
    Sari

  5. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Terve Sari,

    et sitten viitsisi sekoittaa.

    Paasikiventien risteyssilta, kannen pitus n. 60 m, leveys n. 26 m, kustannusarvio on 1,75-2 M€.

    Turuntien risteyssilta, kannen pituus n. 50 m, leveys n. 25 m, kustannusarvio 1,4-1,6 M€.

    Eli jos pelkät sillat uusittaisiin nykyisiin paikkohinsa nyt suunnitellun levyisinä, pelkkien siltojen kustannukset olisivat yhteensä max. 4 M€. Jos sillat uusittaisiin näin levennettynä ilman motarin katetta, teettäisi levennys tietysti myös katumuutoksia. Silti, vaikka kuinka venyttäisi, siltaprojektille voi laskea max. 5-6 M€.

    Uusi ramppi, kolmas kaista, järjestelmät, muut katumuutokset, niistä nyt vain kertyy.

    Joten Sari, et voi sekoittaa sanomalla ykskantaan, että muutenkin uusittaviksi tulevat sillat maksaa sen 12 M€. Ei maksa.

  6. avatar Sari Rautio sanoo:

    Ei sekoiteta enempää, sillat ja katutyöt siis kokonaisuudessaan ovat tuon 12 Meuroa. HMLkaupungin nettisivuilta : ”Kuinka paljon katteesta tulee kuluja Hämeenlinnan kaupungille?
    – Kaupunki vastaa 30 milj. euron hankkeessa katujärjestelyjen muutoksista sekä siltojen uusimisesta. Kaupungin vastattavaksi tuleva summa on yhteensä noin 12 milj. euroa.” Eli korjaus edelliseen vastaukseen, myös katujärjestelyiden uudistaminen maksaa.

    Ja jatkoa todellisesta kustannuksista samasta lähteestä:
    ”Kaupungille syntyy tuloja korttelin myynnistä yhteistyökumppanille tunnelin rakennuskustannusten verran eli noin 16 milj. euroa. Uusia työpaikkoja syntyy noin 500 kpl, joista syntyy verotuloja. Lisäksi kaupunki tulee saamaan kiinteistöverotuloja”

    Lisää infoa, päätökset ja taustoja kattamishankkeesta löytyy vaikkapa http://www.hameenlinna.fi ja etusivun linkistä Moottoritien kattaminen.

  7. avatar Satu Leppänen sanoo:

    Ehtoota!

    Kun puhutaan 500:sta uudesta työpaikasta, mistä ihmeestä ne tulevat? Keskustasta muuttaa liikkeitä ja todennäköisesti ravintoloita katteen alle ja päälle. Ja ne työntekijät ovat samoja. Tietysti joitakin uusia tulee, mutta tuo 500 on melko yläkanttiin. Samalla ehkä keskustasta ”vapautuu” liikehuoneistoja, kun painopiste siirtyy katteelle.
    Tässä ollaan kyllä yltiöoptimistisia. Vähän sama kuin sanottiin, että jo katetyömaa työllistää, mutta ei taida olla suomalaisia kovin montaa. Toivottavasti olen väärässä.

    T. Satu

Jätä kommentti

css.php